جواب از كلام مخالفين











جواب از کلام مخالفين



آنچه برخي از مخالفين نوشته اند که اين از بدعتهاي شيعه بوده و معز الدوله ديلمي در عراق عيد قرار داده و عوام شيعه هم ادامه داده اند، کلامي بي اساس و از روي تعصب است.[1] مسعودي متوفاي 346 هجري در کتاب التنبيه و الاشراف گفته: شيعيان ولادت اميرالمؤمنين عليه السلام را جشن مي گرفته اند، چه رسد به غدير!!

در روايت کليني متوفاي 329 هجري فرموده که شيعيان غدير را جشن مي گرفته اند.

در روايت فرات مي گويد: حضرت رضا عليه السلام در روز هجدهم ذي الحجه عيد مي گرفتند و مراسم جشن داشتند. اين روايت را در سنه 259 نقل مي کند که شاهد است بر جشن غدير توسط خود حضرت که در سنه 203 هجري به شهادت رسيدند.

مسئله ي تعظيم روز غدير را امام رضا عليه السلام از پدران خود از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل نموده اند. امام صادق عليه السلام به اصحاب خود فرموده اند: اين عيد از سُنن انبياء بوده که روز نصب جانشين خود به خلافت را عيد قرار دهند.[2] کما اينکه پادشاهان نسبت به جانشينان و وليعهد خود چنين مي کنند.

ائمه عليهم السلام امر فرمودند شيعه ي خود را در هر زماني که اين روز را عيد قرار دهند و اظهار سرور و فرح نمايند، حتي روزه ي شکر بگيرند و صله ي ارحام بجا آورند.

پس اين عيد و جشن از زمان معزالدوله نبوده، بلکه در آن زمان به عنوان مراسم حکومتي عيد عمومي اعلام شده است.

[صفحه 32]



صفحه 32.





  1. الغدير: ج 1 ص 288.
  2. وسائل: ج 7 باب 14 از بقيه ابواب الصوم المندوب ح 2.