وارث











وارث



آنـچـه در ابـتـدا از کـلمه وارث به ذهن مي آيد اين است که شخص وارث مالک اموال مورث باشد، ولـي عـلـي (ع) از نـظـر شرعي وارث اموال پيامبر نبوده است زيرا طبق فقه اماميه زماني که ميت داراي فرزند باشد، نوبت ارث به خويشان او نمي رسد ـ فرزند در طبقه اول ارث قرار دارد و خويشان در طبقات بعد ـو مي دانيم که پيامبر اکرم (ص) در زمان حيات خود داراي فرزند بوده است فاطمه زهـرا (س) حـداقـل هـفتاد و پنج روز پس از پيامبر (ص) زنده بوده اند، و جز او، همسران پيامبر که مـجـمـوعـا يک هشتم اموال او را به ارث مي برده اند، در قيد حيات بوده اند بر فرض که اين همه را نـديده بگيريم، علي (ع) پسرعموي پيامبر است و پسر عمو در طبقه سوم ارث قرار دارد، و مي دانيم که عباس عموي پيامبر در زمان وفات آن حضرت زنده بوده است، و عمو در طبقه دوم قرار دارد.

امـا طـبـق فـقـه اهـل سـنت، پس از پرداخت سهم همسران (يک هشتم) مال به دو بخش تقسيم مـي شـود: يـک قـسمت به فاطمه زهرا (س) که تنها دختر است، داده مي شود و قسمت ديگر که از سـهـم او خارج است، به عمويش عباس تعلق مي گيرد بنابراين حضرت امير (ع) به هيچ وجه وارث امـوال پيامبر نبوده است از سويي، چون پيامبر صريحا او را وارث خود اعلام کرده است، بايد در اين احـاديـث مـوضـوع ارث چـيز ديگري باشد قهرا موضوع ارث در اين احاديث، دانش، مقام و منصب مـعـنـوي و موقعيت اجتماعي پيامبراکرم (ص) است آري، علي وارث علم و سنت پيامبر است، و به همين دليل خليفه ايشان است.

پـيامبراکرم (ص) به علي فرمود: «تو برادر و وارث مني» عرض کرد: «يا رسول اللّه! من چه چيزي ازشما ارث مي برم؟» فرمود: «همان چيزي که پيامبران پيش از من ارث گذاشته اند» عرض کرد: «ايشان چه چيزي به ارث نهاده اند؟» فرمود: «کتاب پروردگار و سنت پيامبرشان را»[1] و اميرالمؤمنين علي (ع) خود نيز فرمود: «من وارث علم پيامبرم»[2] .









  1. کنزالعمال، ج 13، ص 106، حديث 36345.
  2. المستدرک علي الصحيحين، ج 3، ص 126.