پاسخي از امام زمان درباره انتصابي بودن امام











پاسخي از امام زمان درباره انتصابي بودن امام



در کتاب احتجاج طبرسي از احمد بن اسحاق نقل شده که او ضمن پرسشهايي که از حضرت حجة بن الحسن - عجل اللّه تعالي فرجه شريف - مي نمايد از جمله مي پرسد:

چرا مردم خود نمي توانند رهبر و امام انتخاب کنند و بايد اين انتخاب از طرف خدا باشد؟

- حضرت حجت (عج): امام مصلح يا مفسد؟

- احمد بن اسحاق: البته امام مصلح و عادل.

- حضرت حجت (عج): با توجه به اين که جز خدا کسي از درون و ضمير پنهان اشخاص و صلاح و فساد آنان خبر ندارد، آيا اين احتمال نمي رود که مردم بر اثر عدم آگاهي (از حقيقت باطني افراد) فرد مفسدي را به جاي مصلحي انتخاب کنند؟

- احمد بن اسحاق: بله.

- حضرت حجت (عج): علت همين است حال دليل و شاهدي براي تو مي آورم که عقل تو پذيراي آن باشد، سپس حضرت اشاره به داستان حضرت موسي مي نمايد که خلاصه آن چنين است:

حضرت موسي با آن جامعيت و وسعت عقل و کمال علمي که داشت و با توجه به عالم غيبت اتصال داشت و بر او وحي نازل شد هفتاد نفر از بهترين مردم خود را که در ايمان و اخلاقشان هيچ شکي نداشت براي ميقات پروردگارش با خود برد، اما اين گونه انتخاب او، روي افراد نااهل و منافق انجام گرفت و آن جريان که خداوند در قرآن مي فرمايد پيش آمد (يعني آن هفتاد نفر برگشتند و گفتند: تا وقتي که خدا را آشکارا به ما نشان ندهي ما به تو ايمان نمي آوريم.) در جايي که انتخاب کسي که خداوند او را به نبوت برگزيده روي افراد صالح قرار نگيرد با آنکه آن حضرت فکر مي کرد آنها بالاترين درجه شايستگي و صلاحيت را دارند و از همه افراد موجود در جامعه اصلح مي باشند، نتيجه مي گيريم که جز آن خدايي که از درون سينه ها و دلها آگاه است و علم او به نهان و آشکار مردم احاطه دارد، کسي نمي تواند امام و رهبر را انتخاب و تعيين نمايد و صالح و فاسد را تشخيص ‍ دهد.